Stickringar

Äntligen tisdag och syföreningsmöte.
Den här gången har jag med mina stickringar, jag tror att de kallas påtringar eller påtbrädor om de är avlånga också. De är väldigt lätta att använda och man kan göra ganska mycket med dem.



Här är mina ringar i olika storlekar, jag har en till men den är på jobbet. När man använder en ring kan man inte anpassa storleken med antal maskor utan man får ta en större eller mindre ring, man kan också välja tjocklek på garnet. Jag gjorde en mössa till I. med Tuva garn och använde två trådar och den blev mycket mindre än min mössa som jag har använt M&K Eco ull till.



Mössan har jag gjort på den gula ringen. Jag har använt dubbla trådar eco ull och dubbel stickning dvs jag har haft tre dubbla trådar på pinnen. Halsduken har jag gjort på den gröna avlånga och till den har jag använt tre trådar M&K Baby ull för att jag ville ha den tjock.



I. har börjat med en mössa men det tar lite tid. Jag snurrar garnet runt pinnarna och lyfter det nedersta garnet över pinnen, vid dubbelstickning lyfter jag en tråd över två trådar som är kvar på pinnen. Här är det Molly garn och det är så tjockt att det räcker med en tråd är garnet tunnare är det  bra att ha dubbla trådar.

Min första mössa som jag gjorde med stickring var gjord av eco ull och enkelstickning men den blev så gles att man såg igenom den. Den mössan blev så småningom en socka som jag gjorde på den cerisa ringen tyvärr är de utslitna så det blir ingen bild på den.



Den här sjalen hade jag på mitt bröllop i höstas och är gjord på den avlånga. Jag har använt alla pinnarna på den, när jag gjorde halsduken använde jag bara tio st.



Mina välanvända vantar har jag gjort på den cerisa ringen. Det är resårstickning vid handleden och dubbelstickning på resten av vanten. Jag har stickat fram och tillbaka på vanten och tummen och sen har jag sytt ihop vantarna. De är tjockare än mina lovikkavantar. Nackdelen är att det inte går att minska lika bra som när man stickar vanligt. När man stickar runt går det inte att minska alls utan man får dra ihop t ex mössan i toppen. När man stickar fram och tillbaka går det att minska i kanterna men det har jag inte hunnit att prova.

Kommentarer
Postat av: Agneta

Det var roligt att du visade det här. Har sett ringarna men aldrig förstått att man kan göra så mycket. Verkligen kul att se. Och fint blir det.

2011-04-05 @ 17:56:20
URL: http://hundraprocenthusmor.blogspot.com/
Postat av: Maja

Hej!



Nu har jag äntligen tid att gå "rundan"! Spännande att se dina stickringar. Har sneglat på sådana ibland när jag varit på Oanduro, men inte riktigt vetat hur de funkar... Vad häftigt att man kunde göra vantar också! Ser ut att bli så varma och rejäla!



Hälsningar från Maja

2011-04-07 @ 00:06:37
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0